فرهاد پرورش در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در راستای قراردادهایی که با شرکت های سازنده هواپیمای دنیا از جمله ایرباس منعقد کرده ایم، طبق برنامه تنظیم شده مقرر بود چند فروند هواپیما در سال ۹۵ تحویل جمهوی اسلامی ایران شود.
وی افزود: یک فروند هواپیمای بدنه باریک از نوع ایرباس ۳۲۱ و دو فروند بدنه بزرگ (پهن پیکر) از نوع A۳۳۰-۲۰۰ قرار بود تحویل جمهوری اسلامی ایران شود که طبق برنامه تنظیم شده این دومین هواپیمای پهن پیکری است که ما تحویل می گیریم.
مدیر عامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران گفت: طبق برنامه ای که داریم و قبلا نیز اطلاع رسانی شده، قرار است تا پایان ۲۰۱۷ میلادی تعداد ۴ فرورند ایرباس ۳۲۰ دیگر به ناوگان هواپیمایی جمهوری اسلامی اضافه شود؛ ضمن اینکه در سال ۲۰۱۸ نیز قرار است تعداد ۵ فروند ایرباس ۳۲۱ تحویل ما شود.
پرورش با بیان اینکه البته ممکن است تغییرات مختصری در برنامه ریزی های انجام شده ایجاد شود، افزود: به عنوان مثال هواپیمایی که امروز وارد کشور شد، قرار بود چند روز قبل از عید به ایران منتقل شود، اما در کارهای اجرایی آن مقداری تاخیر پیش آمد.
وی ادامه داد: طبق قولی که داده بودیم، تلاش کردیم هواپیماهایی که وارد شده، بتوانند در برنامه های پروازی نوروزی به مردم خدمت رسانی کنند. در همین راستا هواپیمای اولی که وارد کشور شد و از نوع ایرباس ۳۲۱ بود، از زمانی که در برنامه پروازها قرار گرفته تا روز گذشته، طبق آمار نزدیک به ۶۵۰ ساعت در حدود ۲ ماه و ۵ روز گذشته پرواز و بین ۴۸ تا ۵۰ هزار مسافر را جابجا کرده است.
پرورش گفت: برای ایرباس جدید که امروز وارد کشور شد نیز در دوره پروازهای نوروزی از ۲۵ اسفند تا ۱۷ فروردین حدود ۱۵۰ پرواز پیش بینی شده بود که ما امیدوار هستیم تا پایان برنامه نوروزی این پیش بینی محقق شود.
مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه اولین هواپیمای پهن پیکر که قبل از نوروز وارد کشور شد نیز در برنامه پروازی نوروزی قرار گفته بود، ادامه داد: در طول برنامه نوروز حدود ۹۰ پرواز برای این هواپیما پیش بینی شده بود که به این ترتیب نزدیک به ۲۰ هزار مسافر با این هواپیما جابجا خواهند شد.
پرورش خبر داد: ایرباس جدیدی که وارد کشور شد، پس از طی تعدادی پرواز داخلی به فرودگاه امام خمینی(ره) منتقل می شود و از خرداد ماه در برنامه پروازی اروپا و خاور دور قرار می گیرد.
این مقام مسئول با اشاره به این که هواپیمای ۳۲۱ وارد شده پس از ۵ روز وارد شبکه پروازی کشور شد گفت: در تمامی کشورهای جهان ۸ ماه تا یک سال پیش از تحویل هواپیما دورههای آموزشی برای مهندسین تعمیر و خلبانان برگزار میشود، ولی از آنجایی که ما قصد داشتیم هرچه زودتر این هواپیماها وارد ناوگان حمل و نقل هوایی کشور شود در زمانی کوتاه این هواپیماها را تحویل گرفته و دورههای آموزشی را در فرصت زمان موجود برگزار کردیم.
پرورش ادامه داد: هواپیماهای ۳۳۰ از نوع بسیار جدید بوده و تاکنون در ایران وجود نداشته است ولی ما خلبانان را با پیشبینیهای محدودی که در اختیار داشتیم آموزش داده و همچنین اولین دوره اموزشی مهندسین تعمیر را نیز برگزار کردیم.
به گفته وی، سایر آموزشها یا در حال انجام است و یا در ایندهای بسیاز نزدیک برگزاز خواهد شد.
مدیرعامل هما همچنین تاکید کرد: اقدامات لازم جهت سفارش قطعات هواپیماها نیز تا حدی زیادی انجام شده و یا هم اکنون در حال انجام است.
وی در پایان درباره نتایج مذاکرات انجام شده با شرکت ای تی آر در فرانسه نیز گفت: مشکل اصلی ما برای توافقات نهایی با این شرکت در خرید هواپیما عدم اطمینان جمهوری اسلامی ایران به برگزاری دورههای آموزشی و قطعات لازم از سوی این شرکت است که در صورت توافق در سفر مسئولان این شرکت به ایران در آیندهای نزدیک، این مشکل نیز رفع خواهد شد.
منبع : خبرآنلاین