العالم - آمریکا
به نقل از خبرگزاری فرانسه؛ روز دوشنبه آمارهای منتشره از سوی دولت آمریکا نشان داد از سال 2001 بیش از نیمی از فرصتهای شغلی در روزنامههای این کشور حذف شده و در ازای آن، ایجاد فرصتهای شغلی در شرکتهای اینترنتمحور افزایش یافته است.
دادههای دفتر آمار اداره کار آمریکا نشان داد استخدام در روزنامههای این کشور از 412 هزار مورد در ژانویه 2001 به 174 هزار مورد در سپتامبر 2016 کاهش یافت. اما در بخش انتشارات اینترنتی و مشاغل مرتبط با این حوزه، فرصتهای شغلی از 67 هزار مورد در سال 2007 به 206 هزار مورد در سال 2016 افزایش یافت. در سال 2007 نخستین بار آمار مرتبط با مشاغل اینترنتی ثبت شد.
این ارقام بر تحول بزرگی که صنعت خبر را تحت تأثیر قرار داده است مهر تأیید میزند. در سالهای اخیر، اینترنت و فعالیت در فضای مجازی در کانون توجه رسانههای آمریکایی بوده اند.
همچنین بر اساس مندرجات همین گزارش، تعداد کسب و کارهای مرتبط با صنعت روزنامهنگاری از 9301 مورد در سال 2001 به 7623 مورد در سال 2016 کاهش یافت که از نزولی 18 درصدی حکایت دارد. این در حالی است که تعداد پورتالهای انتشار خبر در اینترنت و پایگاههای جستجو از سال 2007، افزایشی 150 درصدی را تجربه کرد و به 13924 مورد در سال گذشته میلادی رسید.
بر همین اساس، تعداد مشاغل مرتبط با مجلات، انتشار کتب و پخش برنامههای رادیویی از سال 2001 کاهش یافته است؛ اما مشاغل مرتبط با تلویزیون در همین بازه زمانی بدون تغییر مانده است.