العالم-گوناگون
به گزارش وب سایت csmonitor، بسیاری از کشورهای جهان تصمیم گرفته اند با هدف مقابله با آلودگی هوا و کاهش میزان انتشار آلاینده ها و گازهای گلخانه ای و حفظ بیشتر محیط زیست، خودروهای تمام الکتریکی و برقی را به تولید انبوه برسانند. افزایش روزافزون خودروهای برقی و محبوبیت استفاده بیشتر از این خودروهای پاک، موجب شده است شرکت های خودروسازی در سراسر جهان به رقابتی تنگاتنگ پرداخته و هر یک از برنامه های خود برای طراحی و تولید خودروهایی بهتر و با توان پیمایش بیشتر رونمایی کنند.
هنگامی که شرکت خودروسازی جنرال موتورز آمریکا در تاریخ دوم اکتبر سال جاری میلادی اعلام کرد که ظرف ۶ سال آینده، قصد دارد حداقل ۲۰ خودروی تمام برقی جدید را رونمایی و سپس تولید کند، کمتر کسی فکر می کرد این یک قول و قرار تجاری است و درصد موفقیت ان بسیار بالا خواهد بود.
کشور چین یکی از بزرگترین کشورهایی است که اعلام کرده می خواهد ظرف یک دهه آینده، تولید، فروش و استفاده از خودروهای بنزینی و دیزلی آلاینده را ممنوع اعلام کند. کشورهای دیگری هم همچون انگلستان، فرانسه، اسپانیا، یونان و هند نیز تصمیم های مشابهی را اتخاذ کرده اند تا بدین وسیله با معضل آلودگی هوا و میزان بالای آلایندگی سوخت های فسیلی مقابله کنند.
تا همین یک سال گذشته، کمتر کسی فکر می کرد که صنعت خودروسازی در جهان شاهد چنین تغییرات بزرگ و عظیمی باشد به گونه ای که با چنین سرعتی تولید خودروهای هیبریدی و سپس تمام برقی و الکتریکی، نیاز کاربران و شهروندان را در سرتاسر جهان تامین کند. نکته جالب اینجاست که اصلا طولی نکشید تا مردم از این خودروهای برقی پاک و دوستدار محیط زیست استقبال بی نظیری نشان دادند و شرکت های خودروسازی نیز با مشاهده چنین استقبالی، به سرعت اقدام به طراحی و تولید خودروهای برقی جدیدتر با توان پیمایش بیشتر کردند.
از جمله شرکت های خودروساز جهانی که از برنامه های خود برای تولید انبوه خودروهای برقی رونمایی کرده اند، می توان به تویوتا ژاپن، بی ام و (BMW) و فولکس واگن آلمان، تسلا، جنرال موتورز و فورد آمریکا، دایملر آلمان و نیسان ژاپن اشاره کرد.
شاید تا همین چند سال پیش، رفت و آمد خودروهای برقی ریال موتورسیکلت های برقی، اتوبوس و کامیون های برقی برای بسیاری از مردم، دولت ها و همچنین شرکت های خودروسازی رویا و تخیلی بیش نبود. اما هم اکنون شاهد پیشرفت و توسعه روزافزون صنعت این گونه خودروهای پاک هستیم و می توانیم به آینده و سرنوشت این صنعت نیز بسیار خوشبین و امیدوار باشیم چرا که سوخت های فسیلی از جمله بنزین و گازوئیل با توجه به بحران های سیاسی و اقتصادی مربوط به صنعت نفت، دچار مشکلات بسیاری شده اند که می توان به کمبود و یا منابع رو به اتمام نفت و گاز و همچنین قیمت های نوسانی آن اشاره کرد.
از سویی دیگر، دانشمندان و متخصصان سازمان های هوا و فضا از جمله ناسا و همچنین طرفداران و کارشناسان محیط زیست بارها و بارها در خصوص گرم شدن کره زمین و پیامدهای وحشتناک آن، میزان بالای آلودگی هوا و خطرات و تهدیدات آن بر روی سلامت و بهداشت انسان ها و سایر موجودات زنده هشدار داده اند. همه این دلایل، سبب رشد و توسعه خودروهای برقی و محبوبیت و استقبال از آنها شده است.
آن روزی که شرکت خودروسازی تسلا بعنوان یکی از صنایع پیشرو در ساخت خودروهای برقی، از معرفی خودروهای برقی خود سخن می گفت، بسیاری از منتقدان و کارشناسان سایر شرکت های خودروسازی در جهان، ایده های تسلا را بسیار ایدهآلیستی و غیر واقعی بر می شمردند و ایلان ماسک – مدیرعامل شرکت خودروسازی تسلا – را بارها مورد انتقاد شدیدی قرار می دادند چرا که آنها بر این باور بودند سرمایه گذاری در صنعت خودروهای برقی سودآور نخواهد بود و این خودروها به دلیل نداشتن قدرت کافی هرگز قادر نخواهند بود با خودروهای بنزینی و دیزلی معمول و رایج در جهان به رقابت بپردازند.
اما هم اکنون ما شاهد آن هستیم که صنعت خودروهای برقی و هیبریدی بسیار سریعتر و زودتر از آنچه که تصور می کردیم، پیشرفت کرد و با استقبال مردم و دولت های بسیاری قرار گرفت. بنابراین برآورد می شود طی یک دهه آینده، خودروهای برقی بالغ بر نیمی از خودروهای تولیدی در سراسر جهان را تشکیل خواهند داد.
شایان ذکر است که تمامی دولت ها و کشورهای جهان با سیاست گذاری های مناسب و بموقع، از این جریان مثبت و سازنده بوجود آمده پیوسته و با ارائه تسهیلاتی، شرکت های خودروسازی خود را به طراحی و ساخت خودروهای برقی ترغیب و تشویق کنند.
ایسنا