العالم - ایران
جلسه رای اعتماد به مسعود فیاضی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در دستور کار امروز (سه شنبه 25 آبان) قوه مقننه قرار داشت که این جلسه از ساعت 8 صبح به ریاست محمد باقر قالیباف رئیس قوه مقننه آغاز شد.
حضور رئیس جمهور در مجلس
آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور پیش از آغاز جلسه علنی مجلس در صحن پارلمان حضور یافته و با نمایندگان به صحبت و خوش و بش پرداخت.
رئیسجمهور مجلس را ترک کرد
بعد از گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات درباره صلاحیت مسعود فیاضی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش رئیس جمهوری به مدت نیم ساعت ضمن توضیحاتی درباره برنامههای دولت از فیاضی گزینه پیشنهادی آموزش و پرورش دفاع کرد و سپس جلسه مجلس را با بدرقه تعداد زیادی از نمایندگان ترک کرد.
صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با نطق نمایندگان مخالف و موافق در جلسه علنی مجلس بررسی شد.
مخالفان:
باقری: با انتخاب فیاضی، کسی را میآوریم که کار اجرایی نکرده است. / رئیس جمهور یک هفته برای معرفی وزیر به مجلس وقت دارد نه سه ماه
وحیدی: بیش از 20 ابهام درباره گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش وجود دارد / یک مدیر برای انتخاب شدن نیاز به 5 سال سابقه معاونت دارد، آیا یک وزیر نباید از بدنه آموزش پرورش باشد؟
احمد محرمزاده نماینده مردم اهر و هریس : آقای فیاضی! شما مدیر پرورشی کدام مدرسه بودهاید؟ / چرا مدرک دکتری شما مورد تایید وزارت علوم نیست؟
محرمزاده با بیان اینکه کمیسیون آموزش و تحقیقات به عنوان عصاره فضائل مجلس در حوزه آموزش و پرورش نسبت به فیاضی رأی منفی داده است، اظهار داشت: مخالفت من به جهت دلسوزی نسبت به نظام آموزش و پرورش است، وگرنه شخصیت حقیقی آقای فیاضی برای ما قابل احترام است.
محرمزاده ادامه داد:عنوان و علل نخبگی شما چیست که از کانون نبخگان دکترای فقه گرفتهاید؟ طرح شما برای مشارکت بخش غیردولتی در تامین نیازهای آموزش و پرورش چیست؟
وی افزود: شما از انجام مطالعات تمهیدی در رتبه بندی معلمان نام بردهاید؛ در این مطالعات چه نتیجهای به دست آمده و نتیجه این پژوهش کجا منتشر شده است؟
وی گفت: تحصیلات شما صرفا در حوزه فقه است که در جای خودش ارزش دارد اما تخصص شما در حوزه مدیریت مهدکودک و مدیریت بودجه که نام بردهاید، چیست؟ به نظر شما چرا سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تا به حال اجرایی نشده و پیشنهادات اصلاحی شما برای بهروز کردن این سند چیست؟
محرمزاده عنوان کرد: توجه به آموزش پولی و خصوصی که امروز به آموزش طبقاتی معروف شده از اشکالات شرایط فعلی است؛ شما برای تقویت این بخش برنامه دارید!
وی تصریح کرد: شما در برنامههایتان به تقویت بستههای کمک آموزشی تأکید کردهاید که این به معنای به حاشیه رفتن معلم و کتاب درسی در نظام آموزشی است.
نماینده مخالف وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در پایان خواستار رأی منفی مجلس به وی و معرفی هرچه سریعتر گزینه مناسبتر در فرصت زمانی باقیمانده از مهلت سه ماهه رئیس جمهور شد.
سید کاظم دلخوش نماینده مردم صومعه: مجلس در جریان رأی اعتماد به وزرا کاملا همراهی کرد و بالاترین رأی تاریخ انقلاب را به وزرا داد.
وی افزود: مجلس شما را از خودش میداند، ما دلمان میسوزد و نمیخواهیم دشمنان خرده بگیرند و دولت را ناکارآمد معرفی کنند، اما شما در معرفی وزیر نه با مجلس مشورت کردید و نه با مجموعه خودتان. با این روش مشکلات کشور افزایش پیدا میکند، ما دو میلیون نفر معلم و فرهنگی داریم، روزگاری از آموزش و پرورش وزیر و رئیس جمهور بیرون میآمد و امروز هم آموزش و پرورش نیروهای متخصص و علمی بسیاری دارد، ما میخواهیم آدم مقتدری را برای این وزارتخانه معرفی کنید.
دلخوش با بیان اینکه آیا شأن آموزش و پرورش این است که بعد از 40 سال این طور وزیر برای آن معرفی شود، گفت: خانواده بزرگ آموزش و پرورش در اولویت شما نیست؛ در حال حاضر آموزش و پرورش 25 تا 30 درصد کسری بودجه دارد و بازنشستگان هم دچار مشکل هستند. آیا با جزوه (برنامه پیشنهادی وزیر) میتوان این مشکلات را حل کرد؟
موافقان:
موسی غضنفرآبادی رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی: جوان بودن، نشاط در کار، تخصص، فکر روشن، خلاقیت، ابتکار، خطرپذیری و برخورداری از امید از ویژگی های وزیر پیشهادی آموزش و پرورش است / آقای فیاضی نشان داد که میتواند تحول ایجاد کند.
عباس گودرزی نماینده مردم بروجرد: فیاضی به مشکلات حوزه آموزش و پرورش مسلط است و راه حل رفع آنها را دارد.
ایشان برای سند تحول برنامه دارند و به این معنا هست که پرونده سند 2030 در آموزش و پرورش ما بسته خواهد شد.
گودرزی اظهار داشت: بسیاری از همکارانم در مواجهه با مسعود فیاضی «دو دو» و مخالفت کردند اما وقتی که با آنها صحبت کردم به آنها گفتم آیا اساساً صحبتهای وی را شنیدهاید و یا وی را دیدهاید؟ که گفتند خیر!
وی افزود: اینکه صحبتهای من و تو و بی بی سی را شنیدهایم و آمدهایم و در خانه ملت مخالفت میکنیم درست نیست. یا سکوت کنید و نه تایید. این حرف ها را در دوران انتخابات به من و شما هم گفتند.
در فضای مجازی مطالبی را مطرح میکنند که ذهن مسئولان را مهندسی کنند؛ این مجلس قوی و توانمند است که بتواند با مطالعه کامل و آگاهی یک فرد توانمند را انتخاب کند.
گودرزی تصریح کرد: هرکسی ممکن است الزاماً مربوط به آن بدنه نباشد اما ممکن است فعالیتهایی کرده باشیم که به واسطه آن توانمندی لازم را برخوردار باشد؛ این فرد (مسعود فیاضی) از بدنه آموزش و پرورش نیست اما معمولا مشغول به فعالیت در این حوزه بوده است. در بحث اتصال به حوزه و دانشگاه و تربیت نسلی که باید انسانی موحد، مومن و معتقد به معاد، آشنا و متعهد به مسئولیتها و وظایف در برابر خداوند خود و دیگران و طبیعت و همچنین حقیقت جو، ظلم ستیز، جهادگر و شجاع و ایثارگر فعال است و دغدغه دارد لذا آموزش و پرورش ما باید علامه شهیدی ها تربیت کند که ما این توانمندی را در آقای فیاضی میبینیم.
گودرزی بر همین اساس اضافه کرد:امروز مشکل آموزش و پرورش مشکلات سیاست پژوهی است که آقای فیاضی در حل این مسئله توانمند است، رتبه اول کنکور فیاضی در سال ۷۳ دلیل همین مدعاست.
زهره الهیان نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی امروز (سهشنبه 25 آبان) در جلسه علنی و در جریان بررسی صلاحیت و برنامههای مسعود فیاضی به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش و در موافقت با آن اظهار داشت: تا امروز صبح تصمیمی برای نطق و موافقت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش نداشتم زیرا احساس میکردم باید حجت داشته باشم همانطور که رئیسجمهور در اینباره فرمودند اما بعد از صحبت با صاحبنظران به این جمعبندی رسیدم که باید در موافقت با آقای فیاضی صحبت کنم.
وی افزود:دولت آقای رئیسی بیشترین تعداد اعضای هیأت علمی را در کابینه خود نسبت به دولتهای قبل دارد ضمن اینکه بیشترین تطابق مدارک تحصیلی وزرا هم با کار تخصصی آنها در این دولت است.
نماینده تهران در مجلس اظهار کرد: نگاه استراتژیک و پژوهانه و آیندهنگرانه باید نسبت به آموزش و پرورش داشته باشیم زیرا آینده کشور و پیشرفت آینده انسانمدار در این وزارتخانه است.
الهیان گفت: نگاه کلاننگر باید در وزارت آموزش و پرورش باشد نه اینکه خود وزیر در تک تک کارها متخصص باشد.
وی گفت: مدیر انقلابی و جهادی و پاکدست باید در آموزش و پرورش باشد تا بتواند رویکرد تحولی دراین وزارتخانه ایجاد کند ضمن اینکه تفکر راهبردی در آقای فیاضی برای تحول در آموزش و پرورش وجود دارد.
وی گفت: قرار دادن افراد تکراری، استمرار وضع موجود و تکرار چالشها و بحرانهای متعدد در وزارت آموزش و پروش است.
وی گفت:گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش 7 سال در این وزارتخانه مدیر بوده و برنامه تحولی دارد.
وی تصریح کرد: آقای فیاضی 7 سال سابقه تدریس داشته و افق و چشماندازهایی را برای آموزش و پرورش تدوین کرده است اما ما بحث نسبت فامیلی را در مورد ایشان بارها شنیدهایم اما کسی در مورد برادر شهید ایشان سخنی نگفته است.
الهیان با اشاره به تدوین برنامه تحولی توسط وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش برای اجرای سند تحولی آموزش و پرورش گفت: برنامه 40 صفحهای تدوین شده توسط ایشان به معنای ختم سند 2030 است و این یعنی پرونده 2030 در آموزش و پرورش بسته میشود و موج تخریب در رسانههای بیگانه نشان می دهد انتخاب درستی برای وزارت آموزش و پرورش صورت گرفته است.
وی تصریح کرد: تحول در زیرساختها، تحول در نیروی انسانی، ساختار اداری، مالی و همین طور تحول در ساختار نرمافزاری و سختافزازی آموزش و پرورش در برنامههای ایشان دیده میشود، ما همه در خصوص پرداختن به مطالبات معوق و به حق معلمان در این سالها شنیدهایم اما آیا سوال شده است که تحول نرمافزاری در آموزش و پرورش چه جایگاهی در برنامهها دارد.
نماینده تهران در مجلس در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به نظریه جامع حکمت و فلسفه امام (ره) در آموزش و پرورش گفت: ما برای تحقق این نظریه گامهای مهمی برنداشتیم و دانشآموزان ما دچار بحران هویتی در آموزش و پرورش هستند و چگونه زیستن و از کجا آمده و به کجا رفتن به دانشآموزان ما آموزش داده نمیشود و آنها با انبوهی از محفوظات و حساب و ریاضی مواجه شدند در حالی که آقای فیاضی برنامه جامعی برای این موضوعات دارد.
الهیان در پایان تأکید کرد: وزیر پیشنهادی برای فضای مجازی و هوشمندسازی مدارس، عدالت آموزشی، دانشگاههای مرتبط با وزارت آموزش و پرورش و سایر بخشهای این وزارتخانه برنامه مفصل و جامعی دارد.