العالم _ زلال قرآن
دقت درآیات 2 و3 سوره مبارکه زمر:
« إِنَّا أَنْزَلْنَا إِلَيْكَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ فَاعْبُدِ اللَّـهَ مُخْلِصًا لَهُ الدِّينَ . أَلَا لِلَّـهِ الدِّينُ الْخَالِصُ وَالَّذِينَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِهِ أَوْلِيَاءَ مَا نَعْبُدُهُمْ إِلَّا لِيُقَرِّبُونَا إِلَى اللَّـهِ زُلْفَىٰ إِنَّ اللَّـهَ يَحْكُمُ بَيْنَهُمْ فِي مَا هُمْ فِيهِ يَخْتَلِفُونَ إِنَّ اللَّـهَ لَا يَهْدِي مَنْ هُوَ كَاذِبٌ كَفَّارٌ»
ترجمه: (ما این کتاب را بر تو به حق فرستادیم پس (به شکرانه این نعمت بزرگ) خدای را پرستش کن درحالی که دین را برای اوخالص گردانیده باشی (و دل ازغیرحق بگردانی). آگاه باشید که دین خالص (بی هیچ شرک و ریا) برای خداست، و آنان که غیر خدا را (چون بتان و فرعونان) به دوستی و پرستش برگرفتند (گفتند) ما آن بتان را نمی پرستیم مگر برای اینکه ما را به درگاه خدا نیک مقرب گردانند. خدا البته (این عذر نپذیرد و) میان آنها در آنچه اختلاف می کنند حکم خواهد کرد، که خدا هرگز آن کس را که بسیار دروغگو و کافر نعمت است هدایت نخواهد کرد).
انسان را به این باورقلبی می رساند که، اخلاص که تطهیر قلب ازهرقصد ونیّت غیرخدائی وعطف توجه کامل ودائم ومستمربه خداوند سبحان وانجام خالصانه اعمال مطابق اوامرالهی و احکام دین خدا و شرع مقدس و فقط و فقط برای رضا و رضوان الهی است، شرط لازم برای قبولی عبادت وعبودیت حضرت حق سبحانه وتعالی است، بهمین جهت قرآن کریم درآیات بالا به صراحت اعلام فرموده «أَلَا لِلَّـهِ الدِّينُ الْخَالِص» وبا تاءکید برهمگان فرمان داده که، «فَاعْبُدِ اللَّـهَ مُخْلِصًا لَهُ الدِّينَ»، پس به قطعیت می توان گفت:
« اخلاص درنیّت وعمل کلید ورود به دروازه های قرب الهی است و مقام اخلاص به تنها مقامی است رفیع از مقامات مقرّبین و منزلی است منیع از منازل راه دین، بلکه اکسیری است که هرکس بدان توفیق یابد به مرتبه ای عظیم فائز می شود، و هر کس به تحصیل آن موءید گردد به موهبت بزرگی دست پیدا می کند.