العالم ـ زلال قرآن
دقت وتامل درآیات زیر:
1 – آیه 205 سوره مبارکه اعراف:
« وَاذْكُرْرَبَّكَ فِي نَفْسِكَ تَضَرُّعًا وَخِيفَةً وَدُونَ الْجَهْرِ مِنَ الْقَوْلِ بِالْغُدُوِّ وَالْآصَالِ وَلَا تَكُنْ مِنَ الْغَافِلِينَ»
ترجمه: (خدای خود را با تضرّع و پنهانی و بیآنکه آواز برکشی در صبح و شام یاد کن و از غافلان مباش).
2 – بخش اول آیه 16 سوره مبارکه حدید:
« أَلَمْ يَأْنِ لِلَّذِينَ آمَنُوا أَنْ تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ لِذِكْرِاللَّـهِ وَمَا نَزَلَ مِنَ الْحَقِّ...»
ترجمه: (آیا نوبت آن نرسید که گرویدگان (ظاهری از باطن به خدا بگروند و) دلهاشان به یاد خدا خاشع گردد و به آنچه ازحق نازل شد بذل توجه کنند...).
3 – آیه 8 سوره مبارکه مزمل:
« وَاذْكُرِاسْمَ رَبِّكَ وَتَبَتَّلْ إِلَيْهِ تَبْتِيلًا»
ترجمه: (و(دایم درشب و روز) نام خدا را یاد کن و به کلی از غیر اوعلاقه ببر و به او پرداز).
انسان را متوجه این حقیقت می کند که، از آنجا که ذکر با حالت تضرع و زاری و درخفا وپنهانی اسماءالله در همه احوال (بخصوص قبل ازاقامه نماز)، با جلب توجه انسان به خداوند سبحان، موجب می شود تا قوای جسمی او را خاضع و قوای روحی او را برای توجه هرچه بیشتر و بهتر به حقیقت اسماءالهی وحقایق مستتردرکلمات و جملات نماز مهیّا سازد واین امکان را فراهم نماید که نمازگزار با انقطاع الی الله، فکر و ذهن ودل خویش را ازغیرخدا خالی کرده و اذکار نماز را خالصانه و خاشعانه و ازعمق جان ادا نماید، واعمال آن را با خضوع تمام انجام دهد و ان شاءَالله به حقیقت نمازتوفیق یابد.