العالم - آسیا
'سوئرجانتو تیاجونو' رئیس کمیته ملی ایمنی حمل و نقل اندونزی (KNKT)، اطلاعات استخراج شده از جعبه سیاه هواپیما که در اعماق آبهای دریای جاوه یافته شده نشان می دهد که سرعت نمای هواپیما به عنوان یکی از ابزارهای مهم خلبان هواپیما در چهار پرواز پیش از سقوط ،خراب بوده است.
به گزارش جاکارتا پست رئیس گروه جستجوی هواپیمای مسافربری JT610 شرکت لیون ایر اندونزی نیز پیشتر گفت: پس از حدود یک هفته جستجو در دریای جاوه بقایای اجساد 73 مسافر، بخشی از بدنه هواپیما و یکی از دو جعبه سیاه آن در اعماق دریا پیدا شده است.
رئیس کمیته ملی ایمنی حمل و نقل اندونزی گفت که از شرکت هواپیمایی بوئینگ آمریکا خواستار پاسخگویی دراین زمینه شدیم تا از بروز مشکلات مشابه در مدل های همسان این هواپیما که اکنون در خطوط هوایی اندونزی استفاده می شود، جلوگیری شود.
وی گفت که از بوئینگ خواسته شده تا متخصصان این شرکت سرعت سنج هواپیماهای این مدل در اندونزی را مورد بررسی قرار دهند.
به گفته وی متخصصان همچنان درحال بررسی اطلاعات جعبه سیاه هواپیمای سقوط کرده هستند و نتایج نهایی در این زمینه تا یکماه دیگر اعلام می شود.
روز گذشته تمام خانواده های مسافران قربانی این هواپیما خواستار پاسخگویی صریح دولت اندونزی در مورد علت سقوط هواپیما شدند.
هواپیمای بوئینگ «737ماکس 8» متعلق به شرکت«لیون ایر» بامداد دوشنبه (29 اکتبر) هفتم آبان ماه ازجاکارتا عازم شهر «پانگکال پینانگ» در جزیره «بانگکا» اندونزی بود که 13دقیقه پس از پرواز، در دریای جاوه در شرق این کشور سقوط کرد.
نخستین و بدترین فاجعه هوایی اندونزی در 26 سپتامبر 1997 بوقوع پیوست. در این حادثه یک فروند ایرباس 300 در منطقه مدان این کشور با 234 مسافر سقوط کرد که همه سرنشینان آن کشته شدند.