العالم - زلال قرآن
رعایت آداب و اعمال ظاهری که از اوجب واجبات و شرط قبولی نماز است، کافی به نظر نمی رسد، چرا که متوقف بودن در این حد، انسان را به مقصد و هدف «اقم الصلوة لذکری» مذکور در آیه 14 سوره مبارکه طه:
«انَّنِي أَنَا اللَّـهُ لَا إِلَـٰهَ إِلَّا أَنَا فَاعْبُدْنِي وَأَقِمِ الصَّلَاةَ لِذِكْرِي»
ترجمه: (منم خدای یکتا که هیچ خدایی جز من نیست، پس مرا (به یگانگی) بپرست و نماز را مخصوصا برای یاد من به پادار).
نمی رساند و موجب «مقیم الصلوة» شدن انسان (یعنی توجه تام و تمام و حشر مستمر بنده با خداوند سبحان که زمینه ساز قرب حقیقی به اوست) نمی گردد.