العالم - زلال قرآن
قرآن کریم انسانها را براساس نوع اعتقادات، میزان ایمان، شکل اعمال و ویژگیهای خاص شخصیتی (اخلاقی) گروه بندی کرده است.
به گواه آیات 2 و3 سوره مبارکه اعلی:
«الَّذِي خَلَقَ فَسَوَّىٰ . وَالَّذِي قَدَّرَ فَهَدَىٰ»
ترجمه: (آن خدایی که (عالم را) خلق کرد و (همه را) به حد کمال خود رسانید. آن خدایی که (هرچیز را) قدر و اندازه ای داد و (به راه کمالش) هدایت نمود).
خداوند علیم حکیم تمامی مخلوقات عالم را پس از خلقت بلا استثناء به راه کمال وبسوی مقصد نهائی خلقتشان هدایت فرموده است، و به شهادت آیه 3 سوره مبارکه انسان (دهر):
«إِنَّا هَدَيْنَاهُ السَّبِيلَ إِمَّا شَاكِرًا وَإِمَّا كَفُورًا»
ترجمه: (به حقیقت راه (حق وباطل) را به او نمودیم حال خواهد (هدایت پذیرد و) شکر (این نعمت) گوید و خواهد (آن نعمت را) کفران کند).
ازباب رحمت رحیمیه خویش باب هدایت عامه و خاصه (هدایت تکوینی و تشریعی) را به روی همه انسانها گشوده است.
ولی ازآنجا که نوع انسان موجودی است مختار، گروهی ازآنها با اهتدا، به هدایت های الهی گردن نهاده و با انتخاب راه صواب در زمره موءمنین قرار می گیرند و گروهی دیگر با نافرمانی الهی زیر بارهدایت های خداوند نرفته وبا انتخاب راه ناصواب بسوی کفر وعناد پیش می روند، چنانکه درآیه 2 سوره مبارکه تغابن بابیان:
«هُوَالَّذِي خَلَقَكُمْ فَمِنكُمْ كَافِرٌ وَ مِنكُم مُّؤْمِنٌ وَاللَّـهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ»
ترجمه: (اوست خدایی که شما را آفرید، باز شما بندگان فرقه ای کافر ناسپاس و بعضی مؤمن خداشناس هستید وخدا به هرچه کنید کاملاً بیناست). بدان تصریح شده است.
این دوگروه کلی نیزهرکدام با توجه به شاکله شخصیتی ونوع عملکردشان به گروه های کوچکتری با ویژگی های خاص تقسیم می شوند که ذیلاً به بعضی ازآنها اشاره می گردد.