العالم - زلال قرآن
حقیقت وجود انسان این است که به گواه آیه 4 سوره مبارکه تین: «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ فِي أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ » (1) خداوند رحمان او را دربهترین شرایط جسمی و روحی خلق کرده، و برای بیان عظمت مقامش، درآیه 34 سوره مبارکه بقره او را مسجود ملائکه،و در آیه 30 سوره مبارکه بقره او راخلیفة الله و در آیه 70 سوره مبارکه اسراء او را مفتخر شده به تاج «کَرَّمنا» معرفی فرموده است.
و امام صادق (ع) در حدیث شریف و معروف: « اَلصُورَة َالاِنسانِیَةَ اَکبَرَحُجَجَ اللهُ عَلی خَلقِه، وَهِیَ کِتابَ اَلَذی کَتَبَهُ بِیَدِه ، وَهِیَ هِیکَلَ اَلَذی بِنا بِه حِکمَة، وَهِی مَجمُوعُ صُورَالعالَمینَ، وَهِیَ مُختَصَرَةَ مِنَ اللُوحِ المَحفُوظ ، وَهِیَ شاهِدَعَلی کُلِّ غائِب، وَهِیَ حُجَتُ عَلی کُلِّ جاحِد، وَهِیَ طَریقَ المُستَقیمَ اِلی کُلِّ خَیر، وَهِیَ الصِراطَ المَمدُودَ بَینَ جَنَّةَ وَالنّار» (2) او بعنوان مظهر اسم اعظم «الله» مجموعهای از صورت های همه مخلوقات عالم و خلاصه ای از لوح محفوظ است، وجود او نمونه کاملی از آثار عوالم غیب (روح) و شهود (جسم) است، او حجت بالغه الهی بر کل منکران است، او صراط مستقیم بسوی خیرات است،وجود او راه طولانی بین بهشت و جهنم است).
انسان را خلاصه ای از لوح محفوظ و وجود او را نمونه کاملی از آثار عوالم غیب وشهود معرفی فرموده است، به همین سبب گفته می شود که انسانیت انسان کتاب تکوین و افراد انسانی کلمات کتاب آفاق و انفس هستند،چرا که او مظهر اسم اعظم«الله» و جامع جمیع صفات جمال و کمال وجلال و قوی ترین حجت خدا بر تمام مخلوقات است.
1- ما انسان را در نیکوترین نظم و اعتدال آفریدیم
2- انسان بزرگترین حجت خدا بر کل مخلوقات است، او کتابی است که بدست قدرت حضرت حق سبحانه و تعالی نوشته شده، و شاکله وجودی او بر اساس حکمت بالغه الهی بنا گردیده