العالم - ایران / اقتصادی
«محمد راستاد» که در راس یک هیات برای شرکت در اجلاس بین المللی بنادر تجاری و لنگرگاه ها ، به باکو سفر کرده است ، روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ، افزود: در سال های اخیر طرح های توسعه قابل توجهی برای بنادر کشورمان در دریای خزر داشتیم، از جمله بندر انزلی تا 11 میلیون تن ظرفیت سالانه و بندر امیر آباد تا 7.5 میلیون تن ظرفیت سالانه توسعه یافته است .
مدیرعامل سازمان بنادر ودریانوردی ، اضافه کرد: سازمان بنادر، با دنبال کردن سیاست های که منطبق با روند حرکت بنادر مدرن امروزی است ، در جهت افزایش رقابت پذیری بنادر ایران است تا بتواند سهم بیشتری از حمل و نقل دریایی را برای کشورمان جذب کند.
راستاد گفت: در حال حاضر سایر کشورهای حاشیه خزر نیز در حال ایجاد زیر ساخت ها و توسعه ظرفیت های بنادر خود هستند و نکته مهم این است که کشورهای ساحلی دریای خزر به اتفاق بتوانند فضای را فراهم کنند که حمل و نقل و تجارت دریایی بین این کشورها روند افزایشی پیدا کند .
وی افزود: از طرف جمهوری اسلامی ایران ان چیزی که می تواند بنادر ما را فعالتر کند این است که صرفا به کالاهای وارداتی متکی نشویم بلکه بنادر خودمان را بیشتر به صادرات کالاهای تولیدی اختصاص بدهیم ،به خصوص که در سال حمایت از کالاهای ایرانی ، این مساله می تواند با انگیزه بیشتری دنبال شود .
راستاد تصریح کرد : بنادر ایران در حا شیه دریای خزر، می توانند بعنوان حلقه های اتصادل دهنده ترانزیت کشورهای ساحلی اقیانوس هند به کشورهای آسیای میانه، نقش ایفا کنند.
معاون وزیر راه و شهرسازی ، هدف از شرکت در اجلاس بین المللی بنادر تجاری در باکو را بحث و بررسی مسائل روز و نوآوری ها در عرصه فعالیت بنادر تجاری جهان است .
راستاد گفت: موضوعاتی که در این اجلاس مورد بحث قرار می گیرد ، چالش هایی است که در توسعه بنادر مدرن امروزی وجود دارد و اینکه به چه طریق این چالش ها باید مدیریت شوند .
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ، با اشاره به بهره برداری از مرحله اول توسعه بندر چابهار در سال گذشته ، افزود: مزیت مهم ایران در بندر چابهار و سواحل مکران است و کشور ما می تواند از این طریق به مسیر اصلی تجارت بین المللی متصل شود.
اجلاس بین المللی بنادر تجاری و لنگرگاه امروز با حضور نمایندگان و مسئولان بنادر تجاری 65 کشور جهان در باکو آغاز شد و به مدت سه روز ادامه خواهد یافت .