العالم ـ ایران ـ اقتصادی
بنابر گزارش روزنامه ایران،احمد نعمتبخش دبیر انجمن خودروسازان ایران در این خصوص گفته بود: «این هفته براساس توافقهای بهعملآمده بهمناسبت عید غدیر خم فروش ویژه محصولات سایپا با قیمت روز در زمان تحویل به فروش خواهد رسید.»
اکنون عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی توضیحات بیشتری از جمعبندی جلسه مشترک کمیسیون صنایع و معادن مجلس با وزارت صنعت ارائه میدهد. خانه ملت به نقل از سعید باستانی نوشت: «براساس تصمیم این جلسه، صاحبان خودروهای جدید تا یک سال قادر به فروش آن نخواهند بود.»
باستانی با اشاره به اینکه در نشست اخیر اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت آخرین وضعیت بازار خودرو مورد بررسی قرار گرفت، توضیح داد: «در حال حاضر شرکت ایران خودرو، ۲۴هزار خودرو و شرکت سایپا ۱۶هزار خودرو دارد که برخی از قطعات خودروها کامل نیست و بر اساس جمعبندی جلسه مشترک کمیسیون صنایع و معادن مجلس با وزارت صنعت، مقرر شده قطعات وارداتی مربوط به خودروهای مذکور با سرعت از گمرکات ترخیص تا خودروها آماده تحویل به متقاضیان شوند.»
این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: «مقرر شده فروش قطعی خودرو از روز شنبه (امروز) به متقاضیان و مصرفکنندگان نهایی خودرو با کارت ملی انجام شود. همچنین براساس تدابیر انجام شده و در راستای حذف دلالی کاذب در بازار خودرو، خریداران خودرو تا یکسال حق صلح یا به عبارتی فروش را به شخص دیگری ندارند.»
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی یادآور شد: «پیشبینی میشود با عرضه ۴۰ هزار خودرو به قیمت فعلی به مصرفکننده واقعی، از دلالی کاذب در بازار خودرو جلوگیری شود البته انجام این مهم، باید تداوم یابد.»
مشکل کسری قطعه
آرش محبینژاد، دبیر انجمن صنایع همگن قطعهسازی اخیراً اعلام کرد که مشکل کسری قطعه حدود ۲۰ هزار دستگاه خودرو ناقص تولیدی در شرکتهای خودروسازی حل و این خودروها تجاریسازی و کامل شدند. خودروهایی که بزودی به مصرفکنندگان واقعی فروخته خواهد شد.
رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشورنیز دراین باره اعلام کرد: مقدمات ترخیص بخشی از قطعات مورد نیاز خودروسازان فراهم شده که می توان با استفاده از آنها نزدیک به 20هزار دستگاه خودرو را تکمیل و روانه بازار کرد. محمدرضا نجفی منش به ایرنا گفت: در ماه های گذشته نزدیک به 70 هزار خودروی تولید شده ناقص در خودروسازیها مانده که عمده قطعات مورد نیاز آنها در گمرک منتظر ترخیص است.
وی خاطرنشان کرد: ورود 20 هزار دستگاه خودروی تکمیل شده به بازار، در صورتی که قیمت آنها در حاشیه بازار تعیین شود می تواند به تعدیل قیمتها بینجامد.
وی افزود: با گذشت چند هفته، اکنون بخشی از مشکلات حل شده و خودروسازان موفق به ترخیص برخی قطعات مورد نیاز شدند که می توان 20 هزار دستگاه خودرو را تکمیل و تجاری سازی کرد. بیش از 84درصد یک خودرو را قطعات آن تشکیل میدهد که شامل 25 تا 30 درصد قطعات پلاستیکی، 30 درصد قطعات لاستیکی و بقیه قطعات فولادی و آلومینیومی است.
بهگفته نجفی منش در حال حاضر دو خودروساز بزرگ کشور روزانه سه هزار دستگاه خودرو تولید میکنند در حالی که تیراژ تولید واحدهای مزبور پیش از این به پنج هزار دستگاه میرسید. او در ادامه یادآورشد: هزینه بالای تولید، کمبود قطعه، تحریم، مشکلات ارزی، زمان برشدن ثبت سفارش برای واردات مواد اولیه و موارد مشابه دیگر از جمله دلایل کاهش تولید خودرو داخلی در شرایط فعلی است.
اما در این خصوص محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به ایلنا گفت: «بخشی از قطعات وارداتی است اما بخش عمده دیگر در داخل تولید میشود مشکل اصلی خودروسازان این است که میخواهند با ارز جدید محصولات خود را قیمتگذاری کنند.»
پورابراهیمی خاطرنشان کرد: «با توجه به فضای جامعه و فضای موجود این امکان برای خودروسازان وجود ندارد که موضوعات دیگر را مطرح کنند. مطمئن باشید خودروسازان اگر لازم باشد از آسمان قطعه بیاورند آن را تولید خواهند کرد و نصب میکنند.»